W życiu codziennym projektantów niezwykle ważna jest inspiracja. Jej źródeł możemy doszukiwać się wszędzie – w podróżach, otoczeniu, kuchni, naturze. Max Kobiela, projektant marki Phormy tworząc najnowszą kolekcję UMAMI inspiracje czerpał wprost z kultury japońskiej. Dzięki temu powstała kolekcja komód, która zwraca uwagę strukturą, rodzajem drewna, ale też rzemieślniczym wykonaniem.
W ciągu ostatnich lat we współczesnej kulturze coraz popularniejsze stają się inspiracje Japonią. Również w projektowaniu mebli, oświetlenia czy dodatków. Dlaczego jednak to akurat kraj Kwitnącej Wiśni okazał się tak interesujący?
„Kultura japońska to dla mnie siła prostoty, umiłowanie czystej formy i konsekwentna logika. Estetyka japońska wynika wprost z przyjętej postawy wobec życia i staje się jej komplementarnym uzupełnieniem. Zawsze mnie intrygowała i zachwycała. Ze sztuką azjatycką miałem styczność jeszcze w dzieciństwie, mam też znajomych, którzy są jej fascynatami, więc myślę, że to dla mnie osobiście bardzo naturalne nawiązanie. Co istotne, pomimo inspiracji Japonią, projekt nie zamyka się tylko i wyłącznie na miłośników dalekowschodniej estetyki. Są ludzie dla których te meble są po prostu minimalistyczne, rzeźbiarskie lub wręcz industrialne. Tak więc posiadanie na podłodze mat tatami, nie jest niezbędne do posiadania komody UMAMI” mówi Max Kobiela, projektant marki Phormy.
Tak powstała kolekcja UMAMI, którą premierowo można było zobaczyć podczas Warsaw Home 2018 na stoisku #WybieramPolskiDesign PLN Design x GOOD INSIDE. A czemu właściwie „UMAMI”? UMAMI (lub umame, z jap. 旨味) – jeden z pięciu podstawowych smaków odczuwanych rzez człowieka. Tak jak smak umami został wyodrębniony ze smaku słonego, tak też w przypadku rodziny komód, projektant wyeksponował wewnętrzny korpus mebla, przełamując tym samym ogólnie przyjętą koncepcję projektowania mebli.
Przede wszystkim struktura
UMAMI to trzy rodzaje drewna i cztery kolory podstaw dostępne w trzech rozmiarach, co w sumie daje 36 możliwych kombinacji materiałowo – kolorystycznych dostępnych na zamówienie. UMAMI jest najbardziej strukturalnym meblem spod znaku Phormy. Struktura nawiązuje nieco podziałem do japońskich ścian shoji, poniekąd także do japońskiej architektury. Konstrukcja mebla stanowi jednocześnie jego dekorację, tworzac charakterystyczny światłocień mebla. Korpus wewnętrzny został niejako „wyciagnięty” na wierzch. Poza tym, a może nawet przede wszystkim, konstruktywizm tego projektu, nawiązuje do japońskiej szczerości formy. Na zewnątrz widzimy konstrukcje, podziały, które są konsekwencją wewnętrznego podziału. Nie ma tu udawania i zaskoczenia. Jest szczerość i prostota formy. A jak wyglądał sam proces projektowy?
„Zaczyna się gdzieś w głowie, gdzieś przy okazji, ewoluuje, dojrzewa, przechodzi na papier, później do komputera, w postaci bryły 3d, by następnie być prototypowanym, delikatnie modernizowanym i trafić do oferty sprzedaży” mówi Max Kobiela. „Meble projektuje od 15 lat. Jeszcze na studiach architektonicznych poznałem technologię produkcji mebli, sposoby połączeń, rodzaje materiałów. Wówczas autorskie meble zebrane jako jeden brand było tylko marzeniem. Po latach udało się tę ideę zmaterializować. Nabyty wówczas pakiet startowy stał się dla mnie wyjściową do projektowania, mebli, wnętrz a częściowo także architektury. W designie/meblarstwie są ograniczenia, technologiczne, jak i budżetowe, ale w moim osobistym odczuciu, w połączeniu ze świadomością możliwości technologicznych, dają mi nieco większą swobodę twórczą. Doceniam i wykorzystuję te możliwości”- dodaje projektant.
Minimalistyczne wnętrza
Kolekcja UMAMI świetnie sprawdzi się w minimalistycznych wnętrzach. Szczególnie wersja w czarnym dębie, orzech amerykański z kolei dużo cieplejszy w wyrazie na pewno w bardziej eklektycznych przestrzeniach. Najpiękniejsze jest właśnie to, że projekt, już w postaci gotowego produktu, staje się w rękach klientów, architektów wnętrz elastycznym tworzywem i elementem składowym indywidualnego projektu. Wspomniane wcześniej możliwości wyboru jeszcze bardziej uplastyczniają zastosowanie UMAMI we wnętrzach.
Marka Phormy jest częścią kampanii #WybieramPolskiDesign. To ogólnopolska kampania, której celem jest promowanie młodych, polskich marek. Do projektu zaproszono 10 producentów mebli oraz oświetlenia, którzy wpisują się w definicje „dobrego, polskiego designu”. Funkcjonalność, unikatowość wzornicza, jakość materiałów oraz made in Poland.
#phormyumami
#WybieramPolskiDesign
#PLNDesign
#GOODINSIDE